Auto importeren vanuit het buitenland

Een auto importeren vanuit het buitenland, zoals bijvoorbeeld Duitsland, kan op sommige momenten een goed, en vooral een goedkoop, alternatief zijn, in plaats van dezelfde auto kopen, tweedehands of nieuw. Dat wil natuurlijk niet zeggen, dat je altijd goedkoper uit bent. In de meeste andere landen zijn weliswaar nieuwe, en vaak ook tweedehands, auto’s goedkoper omdat in het buitenland geen BPM geheven wordt, maar op het moment dat je een dergelijk voertuig gaat importeren, komt de belastingdienst in Nederland vanzelfsprekend even de hand ophouden, en kan je alsnog de BPM voldoen. Die goedkopere nieuwe auto’s in het buitenland, zijn dan ook niet de echte reden voor een auto importeren.


Aantal eigenaren, APK vervaldatum, energielabel, dagwaarde weten?. Vul het kenteken hieronder in.


Auto importeren, meer vraag en aanbod

Nee, een auto importeren vanuit het buitenland kan alleen gunstiger zijn om een drietal andere redenen.

Allereerst kan het zijn dat een bepaald merk of model, niet in Nederland te koop is. Dat klinkt misschien raar, maar komt vaker voor als je misschien denkt.

De tweede reden kunnen bepaalde, vooral oudere modellen zijn. Aangezien het rijden in een oldtimer stukken voordeliger is, importeren dus veel mensen een oldtimer vanuit het buitenland. Eneerzijds is de kans groter dat je de gewenste oldtimer in het buitenland kunt vinden, en anderzijds betaal je daarvoor, buiten de BPM, in Nederland gewoon minder wegenbelasting.

Als derde reden voor een auto importeren is het veel grotere aanbod van vooral tweedehands auto’s in veel andere landen. Er wonen doorgaans veel meer mensen dan in Nederland, en bepaalde modellen en merken zijn veel geliefder.

Neem nu bijvoorbeeld de Duitse automerken, die bijvoorbeeld in Duitsland veel meer verkocht worden dan in Nederland. Daardoor zijn er van deze merken veel meer tweedehands auto’s beschikbaar, en dus zijn de prijzen doorgaans veel lager. Simpelweg, omdat er veel meer worden aangeboden, en er relatief gezien in het buitenland veel minder tweedehands auto’s verkocht worden. Nieuwe auto’s kosten, en ja dat is de BPM, doorgaans 25% minder dan in Nederland.

Dus zijn de prijzen voor aangeboden tweedehands auto’s lager, alhoewel je daar natuurlijk nog wel de BPM over zal moeten afrekenen. Ga je een dergelijke auto importeren, zal dat vaak toch stukken goedkoper zijn, dan dezelfde auto in Nederland te kopen.

Related Posts

02 mrt
Energielabel auto

Het energielabel auto, kan je eigenlijk vergelijken met het energielabel huis of woning, waar de laatste tijd nogal wat om te doen is. Iedere verkoper van een huis of woning moet immers verplicht een energielabel overleggen bij verkoop, waar precies uit valt op te maken hoe veel energie verbruikt wordt. Kortweg kan je het energielabel

13 jan
Autodealers, merkendealers en autohandelaren

Autodealers, dat wil zeggen, merkendealers en autohandelaren, heb je natuurlijk in alle soorten en maten, ook voor wat betreft de kwaliteit die geleverd wordt. Vanzelfprekend gaan we er vanuit dat de meeste autodealers hun vak bijzonder goed uitoefenen, en dus een prima plek zijn om een nieuwe of tweedehands auto te kopen, zonder dat je

30 apr
Belastingvrije auto. Een droom die iedereen heeft.

De belastingvrije auto. Een droom die natuurlijk iedere Nederlander van tijd tot tijd zal hebben, want wie wil er in Nederland niet de hoge kosten voor de wegenbelasting en de BPM omzeilen, en wie wil er nu niet rondrijden in een belastingvrije auto? Maar voor de meeste voertuigen moet je in Nederland gewoon belasting betalen.

Reacties

Geef een reactie