Auto importeren vanuit het buitenland

Een auto importeren vanuit het buitenland, zoals bijvoorbeeld Duitsland, kan op sommige momenten een goed, en vooral een goedkoop, alternatief zijn, in plaats van dezelfde auto kopen, tweedehands of nieuw. Dat wil natuurlijk niet zeggen, dat je altijd goedkoper uit bent. In de meeste andere landen zijn weliswaar nieuwe, en vaak ook tweedehands, auto’s goedkoper omdat in het buitenland geen BPM geheven wordt, maar op het moment dat je een dergelijk voertuig gaat importeren, komt de belastingdienst in Nederland vanzelfsprekend even de hand ophouden, en kan je alsnog de BPM voldoen. Die goedkopere nieuwe auto’s in het buitenland, zijn dan ook niet de echte reden voor een auto importeren.


Aantal eigenaren, APK vervaldatum, energielabel, dagwaarde weten?. Vul het kenteken hieronder in.


Auto importeren, meer vraag en aanbod

Nee, een auto importeren vanuit het buitenland kan alleen gunstiger zijn om een drietal andere redenen.

Allereerst kan het zijn dat een bepaald merk of model, niet in Nederland te koop is. Dat klinkt misschien raar, maar komt vaker voor als je misschien denkt.

De tweede reden kunnen bepaalde, vooral oudere modellen zijn. Aangezien het rijden in een oldtimer stukken voordeliger is, importeren dus veel mensen een oldtimer vanuit het buitenland. Eneerzijds is de kans groter dat je de gewenste oldtimer in het buitenland kunt vinden, en anderzijds betaal je daarvoor, buiten de BPM, in Nederland gewoon minder wegenbelasting.

Als derde reden voor een auto importeren is het veel grotere aanbod van vooral tweedehands auto’s in veel andere landen. Er wonen doorgaans veel meer mensen dan in Nederland, en bepaalde modellen en merken zijn veel geliefder.

Neem nu bijvoorbeeld de Duitse automerken, die bijvoorbeeld in Duitsland veel meer verkocht worden dan in Nederland. Daardoor zijn er van deze merken veel meer tweedehands auto’s beschikbaar, en dus zijn de prijzen doorgaans veel lager. Simpelweg, omdat er veel meer worden aangeboden, en er relatief gezien in het buitenland veel minder tweedehands auto’s verkocht worden. Nieuwe auto’s kosten, en ja dat is de BPM, doorgaans 25% minder dan in Nederland.

Dus zijn de prijzen voor aangeboden tweedehands auto’s lager, alhoewel je daar natuurlijk nog wel de BPM over zal moeten afrekenen. Ga je een dergelijke auto importeren, zal dat vaak toch stukken goedkoper zijn, dan dezelfde auto in Nederland te kopen.

Related Posts

30 apr
Belastingvrije auto. Een droom die iedereen heeft.

De belastingvrije auto. Een droom die natuurlijk iedere Nederlander van tijd tot tijd zal hebben, want wie wil er in Nederland niet de hoge kosten voor de wegenbelasting en de BPM omzeilen, en wie wil er nu niet rondrijden in een belastingvrije auto? Maar voor de meeste voertuigen moet je in Nederland gewoon belasting betalen.

19 mrt
Auto inkoop, bijvoorbeeld bij het inruilen van een voertuig.

Auto inkoop, dat is een term die verschillend kan worden uitgelegd, zowel vanuit de verkoper, als vanuit de koper zijn kant. De term auto inkoop, wordt natuurlijk meestal gebruikt als een garage, of een handelaar, één of meerdere auto’s wil inkopen, om deze vervolgens weer door te verkopen aan anderen, en om op die manier

22 sep
Inruilwaarde auto

De inruilwaarde auto, dus simplistisch gezegd de waarde, als je een andere, vaak nieuwe, auto terug koopt, valt natuurlijk niet makkelijk te berekenen. Er spelen namelijk allerlei factoren een rol, die enerzijds met het in te ruilen voertuig te maken hebben, en anderzijds met de relatie tussen koper en verkoper. De Inruilwaarde auto bepalen De

Reacties

Geef een reactie