Een auto importeren vanuit het buitenland, zoals bijvoorbeeld Duitsland, kan op sommige momenten een goed, en vooral een goedkoop, alternatief zijn, in plaats van dezelfde auto kopen, tweedehands of nieuw. Dat wil natuurlijk niet zeggen, dat je altijd goedkoper uit bent. In de meeste andere landen zijn weliswaar nieuwe, en vaak ook tweedehands, auto’s goedkoper omdat in het buitenland geen BPM geheven wordt, maar op het moment dat je een dergelijk voertuig gaat importeren, komt de belastingdienst in Nederland vanzelfsprekend even de hand ophouden, en kan je alsnog de BPM voldoen. Die goedkopere nieuwe auto’s in het buitenland, zijn dan ook niet de echte reden voor een auto importeren.
Nee, een auto importeren vanuit het buitenland kan alleen gunstiger zijn om een drietal andere redenen.
Allereerst kan het zijn dat een bepaald merk of model, niet in Nederland te koop is. Dat klinkt misschien raar, maar komt vaker voor als je misschien denkt.
De tweede reden kunnen bepaalde, vooral oudere modellen zijn. Aangezien het rijden in een oldtimer stukken voordeliger is, importeren dus veel mensen een oldtimer vanuit het buitenland. Eneerzijds is de kans groter dat je de gewenste oldtimer in het buitenland kunt vinden, en anderzijds betaal je daarvoor, buiten de BPM, in Nederland gewoon minder wegenbelasting.
Als derde reden voor een auto importeren is het veel grotere aanbod van vooral tweedehands auto’s in veel andere landen. Er wonen doorgaans veel meer mensen dan in Nederland, en bepaalde modellen en merken zijn veel geliefder.
Neem nu bijvoorbeeld de Duitse automerken, die bijvoorbeeld in Duitsland veel meer verkocht worden dan in Nederland. Daardoor zijn er van deze merken veel meer tweedehands auto’s beschikbaar, en dus zijn de prijzen doorgaans veel lager. Simpelweg, omdat er veel meer worden aangeboden, en er relatief gezien in het buitenland veel minder tweedehands auto’s verkocht worden. Nieuwe auto’s kosten, en ja dat is de BPM, doorgaans 25% minder dan in Nederland.
Dus zijn de prijzen voor aangeboden tweedehands auto’s lager, alhoewel je daar natuurlijk nog wel de BPM over zal moeten afrekenen. Ga je een dergelijke auto importeren, zal dat vaak toch stukken goedkoper zijn, dan dezelfde auto in Nederland te kopen.
De voertuiginformatie controleren kan een goede manier zijn om een miskoop te voorkomen, want helaas kan dat soms nodig zijn. Bij de voertuiginformatie controleren, kan je alle gegevens van het vertreffende voertuig rustig bekijken, en kan je bijvoorbeeld zien hoeveel eigenaren een auto al heeft gehad. Heeft een auto veel eigenaren gehad, vooral als de
De dagwaarde auto kan je heel makkelijk berekenen. Maar wat is de dagwaarde auto nu precies? Wat is de dagwaarde auto? Alles wat je koopt, wordt in de loop der tijd natuurlijk steeds minder waard, op enkele uitzonderingen na. Zo is bijvoorbeeld een huis niet afhankelijk van de waarde van de dag. Hoewel dat ook
De waardebepaling auto wordt normaliter gedaan op basis van onder andere de kilometerstand, het bouwjaar, type, model en merk, en de officieel aanwezige accessoires, en de waardebepaling auto wordt normaliter ook gedaan door een compleet onafhankelijke persoon, een onfahankelijk bedrijf, of, zoals dat tegenwoordig ook kan, door de tool op een website. Laten we bij
Reacties